کنترل تردد iDoor

اکسس کنترل کنترل تردد خودرو
اکسس کنترل

یکی از اساسی ترین نیازهای حراست از محیط های خصوصی و یا عمومی کنترل تردد ورود و خروج از این مکان هاست.

کنترل تردد خودرو توسط سیستم های الکترونیک متصل به راهبند می تواند روایی سنجی ورود و خروج و در پارکینگ های عمومی وظیفه محاسبه و دریافت هزینه پارکینگ را بر عهده بگیرد.

ارائه دهندگان خدمات نصب راهبندهای ترافیکی به طور معمول سیستم های مکمل آن یعنی نرم افزار و سخت افزار کنترل تردد یا کنترل دسترسی Access Control را هم ارائه می کنند.

این اقلام به طور عمده وارداتی هستند و کشور چین عمده تامین کننده این محصولات است.

در این زمینه راهکارهای معمول اکسس کنترل در دو بخش سیستم های تگ خوان یا ریدرهای برد بلند long Range RFID or Reader می باشد و دسته دیگر دوربین های پلاک خوان می باشد. که هر کدام از این دو روش در مواردی قابل استفاده هستند و یا بازدهی مناسب تری دارند.

البته یک روش دیگر برای کنترل تردد وجود دارد که معمولا به به عنوان راهکار مکمل دوربین پلاک خوان مورد استفاده هستند و آن هم کارت های تماسی یا EM هستند که البته به صورت مستقل هم قابلیت اجرا دارند اما چندان معمول و متداول نیستند.

 

اکسس کنترل

اکسس کنترل یا روش استفاده از ریدرهای برد بلند UHF مبتنی بر دریافت و روایی سنجی سیگنال بازتاب شده از تگ نصب شده روی شیشه خودرو می باشد. در این روش تگ با کدی خاص روی شیشه خودرو نصب می شود که تگ داخل کنترلر مرکزی سیستم اکسس کنترل تعریف می شود و به محض اینکه خودرو با تگ در محدوده خوانش و امواج ریدر برد بلند که معمولا در حدود 6-7 متر می باشد قرار گیرد ریدر کد ثبت شده در چیپ تگ را شناسایی می کند و در صورت مجاز بودن خودرو برای ورود کنترلر به راهبند دستور باز شدن مسیر را داده و خودرو می تواند وارد محل شده و یا از آن خارج شود.

در این مرحله راهبند -چنانچه سازگار با مجموعه هوشمند باشد- پس از تشخیص عبور خودرو بلافاصله مسیر را مسدود می کند و منتظر فرمان بعدی می ماند.

 

دوربین پلاک خوان

شیوه دیگر کنترل ورود و خروج استفاده از دوربین پلاک خوان می باشد. عملکرد این سیستم بر اساس خوانش پلاک توسط دوربین ویژه این کار و ارسال آن به نرم افزار نصب شده بر روی کامپیوتر و بررسی آن توسط کامپیوتر با بانک داده های موجود و تطابق و دستور به راهبند برای بازگشایی از طریق رایانه می باشد.

 

سیستم مدیریت پارکینگ

البته در موارد که در حل حاضر معمولتر شده استفاده همزمان از سیستم پلاک خوان به همراه دستگاه عرضه اتوماتیک کارت  card Dispenser می باشد.

در این روش دستگاه ارائه کارت با فشردن یک دکمه توسط راننده ضمن ارائه یک کارت شبیه به کارت بانکی به راننده، عکس از پلاک خودرو تهیه می کند و پلاک را نیز به صورت نوشناری برداشت می کند و رسید نیز ارائه می نماید.

این روش ها تا حدود زیادی نیاز به حضور نیروهای انسانی کنترل کننده در مبادی ورود اماکن را به صفر نزدیک می کند.

ضمن اینکه اتوماسیون پیشرفته از نگاه مراجعه کنندگان هم مقبول تر و مطلوب تر بوده و خوش آمدگویی خوشایند تری است.

نکته تکمیلی اینکه برای ایجاد سرعت بالاتردر فرآیند تردد این مکان ها بهتر است از راهبندهای سریع iDoor که در دو مدل هیدرولیک تردد مداوم و مکانیک تردد بالا با سرعت 1.4 ثانیه موجود می باشد استفاده شود.